هوش تجاری (Business Intelligence)

هوش تجاری (Business Intelligence)

به اشتراک بگذاریم برای یادگیری، یاد بگیریم برای به اشتراک گذاری
هوش تجاری (Business Intelligence)

هوش تجاری (Business Intelligence)

به اشتراک بگذاریم برای یادگیری، یاد بگیریم برای به اشتراک گذاری

حذف سطرهای تکراری یک جدول، بوسیله SSIS Sort Transformation

در SQL Server برای حذف رکوردهای تکراری یک جدول، راه های متعددی  وجود دارد که در این پست با استفاده از سرویس SSIS این کار را به راحتی انجام خواهیم داد.

در SSIS وقتی  نیاز به مرتب سازی جدول پیدا می کنیم، میتوانیم از کامپوننتی به اسم Sort  استفاده کنیم که مانند دستور Order By عمل میکند و میتواند به صورت صعودی و نزولی سطرها را مرتب کند.


ابتدا یک پروژه SSIS  ساخته ، سپس در قسمت Solution Explorer روی Connection Managers کلیک راست کرده و گزینه New Connection Manager را انتخاب می کنیم.



پنجره ای باز میشود به اسم Add SSIS Connection Manager، که در این مثال  نوع OLEDB را انتخاب و سپس دکمه Add را میزنیم.



پنجره ای به نام Configure OLEDB Connection Manager ظاهر خواهد شد که با کلیک دکمه New پنجره ای به نام Connection Manager ظاهر خواهد شد. گزینه Server Name و دیتابیس مورد نظر را انتخاب می کنیم.





بعد از اطمینان از درستی برقراری کانکشن با کلیک دکمه Test Connection، دکمه OK  را کلیک کرده تا به مرحله بعد برویم.

Data Flow Task را از جعبه ابزار به صفحه طراحی منتقل می کنیم.



روی Data Flow Task کلیک راست کرده و گزینه Edit را انتخاب می کنیم تا وارد Data  Flow Task شویم. سپس OLEDB Source را از جعبه ابزاربه محیط طراحی منتقل می کنیم.



روی OLEDB Source راست کلیک کرده و گزینه Edit را انتخاب می کنیم. پنجره ای با نام OLEDB Source Editor ظاهر خواهد شد. دیتابیس و سپس جدول مورد نظر خود را انتخاب میکنیم.



روی دکمه Preview کلیک کرده تا یک پیش نمایش از جدول  ببینیم.

در تصویر جدول زیر، رکوردهای تکراری را علامت گذاری کرده ایم.



روی دکمه Close و سپس OK کلیک کرده تا به محیط طراحی برویم. 

Sort را از جعبه ابزار به محیط طراحی منتقل کرده و سپس  OLEDB Source را به Sort  متصل می کنیم.



روی کامپوننت Sort کلیک راست کرده و گزینه Edit را انتخاب می کنیم.صفحه یی به نام Sort Transformation Editor باز خواهد شد که با انتخاب هر فیلد، عمل مرتب سازی، بر اساس فیلد انتخاب شده انجام می شود.



روی دکمه OK کلیک کرده  و Derived Column را از جعبه ابزار به محیط طراحی منتقل می کنیم. سپس کامپپوننت Sort را به Derived Column متصل می کنیم.



روی متصل کننده ی کامپوننت Sort به کامپوننت Derived Column  کلیک راست کرده و گزینه Enable Data Viewer را انتخاب می کنیم تا تعداد رکوردهای منتقل شده راببینیم.



روی دکمه Start که در نوار ابزار است، کلیک کرده تا رکوردهای مرتب شده را ببینیم.



همانطور که می بینید، رکوردهای زیر بر اساس ستون Name مرتب شده اند.



روی دکمه Stop  که در نوار ابزار است کلیک کرده  و روی کامپوننت Sort  کلیک راست کنید و گزینه Edit  را زده تا پنجره Sort  Transformation Editor مجدد ظاهر شود. سپس Remove Rows With Duplicate Sort Values  را انتخاب کرده و روی دکمه OK  کلیک می کنیم.



روی دکمه Start کلیک کرده تا نتیجه را ببینیم.  همانطور که در تصویر زیر مشخص است، 19 سطر به کامپوننت Sort  منتقل، در آنجا مرتب سازی و سپس سطرهای تکراری حذف شده و 12 سطر به مرحله بعد منتقل می شود.


منبع