هوش تجاری (Business Intelligence)

هوش تجاری (Business Intelligence)

به اشتراک بگذاریم برای یادگیری، یاد بگیریم برای به اشتراک گذاری
هوش تجاری (Business Intelligence)

هوش تجاری (Business Intelligence)

به اشتراک بگذاریم برای یادگیری، یاد بگیریم برای به اشتراک گذاری

کاربرد Unary Operator در OLAP

می‌توان گفتUnary Operatorاز برای تحلیل‌ بهتر گزارشات مالی استفاده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید در یک Cube مالی نیاز به محاسبه ترازنامه (صورتی که وضع مالی یک موسسه را در یک تاریخ معین نشان می دهد) دارید، اگر در SSAS به صورت معمول بعد حساب (Account Dimension) را تعریف و ارتباط آن را با Cube مورد نظر برقرار کنید نتیجه‌ی بدست آمده در خروجی مطلوب نمی‌باشد، چراکه در ترازنامه باید بدهیها ودارایی‌ها با هم برابر باشند و در نهایت تفاضل آن‌ها صفر شود. در حالیکه در OLAP به صورت پیش فرض از مقادیر Sum گرفته می‌شود و در نتیجه مقدار بدهی و دارایی با هم جمع می‌شوند. تصویر زیر خروجی یک Cube مالی را نشان می‌دهد که در آن بُعد حساب‌ها به صورت عادی و بدون تغییر تعریف شده است.



این مشکل با ایجاد تغییرات اندکی در ساختار جدول ایجاد شده در انباره داده و کمک Unary Operator قابل حل است. برای حل این مسئله مراحل زیر را انجام دهید.


۱-   ابتدا به انبار داده مورد نظر رفته و به جدول حساب‌ها یک ستون با نام Operator اضافه کنید.

۲-   بر اساس نیاز ستون Operator را با علائم ((+ و – و...)) پر کنید.

لازم به ذکر است که این کار باید به طور دقیق و با کمک کارشناس حسابداری انجام گیرد.




۳- دایمنشن حساب‌ها را مطابق معمول به Cube اضافه کنید.

حال باید تنظیمات مربوط به Unary Operator را انجام دهید.


۴- بر روی دایمنشن ساخته شده راست کلیک کرده و از منوی باز شده گزینه‌ی Add Business Intelligence را انتخاب نمایید. برروی Next کلیک کنید.

۵- در صفحه‌ی Choose Enhancement گزینه‌ی Specify a unary operator را انتخاب و Next کنید.

۶- مطابق شکل زیر در صفحه‌ی Specify a unary operator ستون Operator را که پیشتر به جدول اضافه کردیم را انتخاب کرده و برروی Next کلیک کنید.

 ۷- برروی Finish کلیک کنید.

۸- پروژه را مجدد پردازش کنید.

در صورتی که عملگر‌های موجود در بعد حساب به درستی تعریف شده باشند و مقادیر موجود در جدول حقایق درست باشند، مقدار کل(Total) برابر صفر خواهد بود.