هوش تجاری (Business Intelligence)

هوش تجاری (Business Intelligence)

به اشتراک بگذاریم برای یادگیری، یاد بگیریم برای به اشتراک گذاری
هوش تجاری (Business Intelligence)

هوش تجاری (Business Intelligence)

به اشتراک بگذاریم برای یادگیری، یاد بگیریم برای به اشتراک گذاری

معرفی بخش‌های مختلف Solution Explorer در SSAS

در SSAS قسمت‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام وظایف جداگانه‌ای را بر عهده دارند. پیش از ایجاد یک پروژه‌ی SSAS درSQL Server Business Intelligence Development Studio باید آگاهی کافی از اجزاء مختلف آنالیز سرویس داشته باشید. برای درک بهتر و آشنایی بیشتر با هر یک از این اجزاء ، در این پست سعی می‌کنم بخش‌های مختلف SSAS را بطور خلاصه و به زبان ساده شرح دهم.    

  


Data Sources

اولین قدم برای شروع یک پروژه، ایجاد منبع داده جهت دسترسی به اطلاعات است. برای این کار ازDate Source استفاده می‌کنیم. DTS توسط Providerهای مختلف این امکان را فراهم می‌کند تا با منبع‌ داده‌های مختلفی همچون SQL، Oracle و ... ارتباط برقرار کنیم.


Data Source Views

پس از آنکه ارتباط با منبع داده‌ها برقرار شد، جهت خواندن اطلاعات موجود در جداول و Viewها از DSV استفاده می‌شود. هر گونه تغییر در فیلد‌های جداول هیچ گونه تاثیری در ساختار جداول نخواهد داشت و تغییرات اعمال شده تنها در SSAS قابل مشاهده و استفاده است.


Cubes

هر پروژه‌ی OLAP در SSAS یک یا چند مکعب‌ داده (Cube) را شامل می‌شود. این مکعب‌ها در این قسمت تعریف می‌شوند. هر Cube خود شامل بخش‌های مختلفی است که در پست‌های بعدی به آن می‌پردازم.


Dimensions

به معنای بُعد می‌باشد که که ابعاد مختلف Cube را تشکیل می‌دهند. تمامی ابعاد یک پروژه در این قسمت تعریف می‌شوند.


Mining Structures

برای ساخت پروژه‌های داده کاوی و استفاده از مدل‌های مختلف داده‌کاوی باید از این قسمت استفاده کرد.


Roles

مسائل امنیتی مانند نقش‌ها و دسترسی‌ها برای OLAP و  Data Mining در این قسمت مدیریت می‌شوند. این دسترسی‌ها می‌توانند بر روی Cubeها، Dimensionها و Mining Structureها اعمال شوند.


Assemblies

در SSAS از زبان‌های برنامه نویسی MDX و DMX جهت نوشتن عبارات استفاده می‌شود. گاهی نیاز است که از سایر زبان‌های برنامه نویسی نیز در این عبارات استفاده شود. جهت استفاده از این توابع در عبارات MDX و DMX از این قسمت استفاده می‌شود.


Miscellaneous

در صورتی که در SSAS فایل خاصی را اضافه کرده باشیم، در این قسمت دسته بندی می‌شود. این فایل‌ها از هر نوعی می‌توانند باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
saeidsss دوشنبه 13 خرداد 1392 ساعت 09:23 ق.ظ

واقعا دارم از خوندن مطالبتون لذت میبرم.فوق العاده عالی دسته بندی شدن.چکیده مطالب گفته شده.فوق العاده عالی هستش.فقط به این پست که رسیدم یک مقدار مفهوم SSAS برام نا آشنا بود. اگه یک توضیح مختصر میدادین راجبش که چه بهتر.خسته نباشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد